Oktober update

7 oktober 2014 - Cork, Ierland

Hallo hallo iedereen!!

yeaaa made it uphill! Jaaa, hier kom ik aan! De komende maand zal ik moeten teren op dit soort foto's want het weer is niet zo veel belovend. (Gelukkig laat de zon zich nog regelmatig zien, maar de temperatuur zal zich niet meer boven de 12 graden gaan begeven). De tijd vliegt voorbij en het is alweer oktober!! Dus, hoog tijd voor een update :) De bladeren beginnen langzaam te verkleuren en het prachtige seizoen: herfst, is begonnen!

De prachtige bloemen overal op straat(zelfs aan elke lantarenpaal)  fleuren de boel echt op! Mijn kamer is ondertussen al een stuk gezelliger geworden en echt mijn eigen plekje. Onze goudvis (oke niet echt, maar dat komt het meest in de buurt) is ondertussen hoogzwanger en heeft al een heftig rouwproces van haar maatje achter de rug. Wie weet is de smaak van de Ierse muziek niet in goede aarde gevallen of is de hartaanval door de kat achter het raam hem fataal geworden. Wie zal het zeggen... ik niet, want zoveel thuis ben ik niet.
Weekenden worden veelal opgevuld met reizen en sightseeing =D Van hitchhiken tot aan een auto huren of een busreis, maar ook hiken met de  mountaineeringsociety, het zijn fantastische mogelijkheden om wat de omgeving te zien en wat van de cultuur te proeven. Ik heb wat zelfreflectie gedaan en heb er nu vrede mee om de chineesmentaliteit te laten vallen. Dat wil zeggen: de-ik-wil-ALLES-ALLES-zien-doen-en-vastleggen. Bovendien is mijn portemonnee het daar 100% mee eens.

En als je mij nu vraagt: 'what's the craic?' zal ik antwoorden met: grand! Irish slang voor; hoe gaat het. Mijn huisgenoten zijn great craic (fun/super) en leren mij het nodige bij. Elke week leer ik nog weer mensen kennen, meer internationalen dan ieren want die zitten nou eenmaal in hetzelfde schuitje. Toch leer je door bijvoorbeeld groepswerk wel wat ieren kennen.
Ik mag voor 1 vak samen met wat anderen een Health symposium organiseren voor een groep jongeren van 16/17 jaar van 4 verschillende scholen. Mégaspannend want een presentatie geven en een interactief programma maken voor deze leeftijdscategorie vergt nogal wat uitdaging. (Bovendien bepalen zíj mijn cijfer!!) Ingewikkeld hoeft het niet te zijn, want sommige zijn er nog stellig van overtuigd dat een gezond ontbijt redbull en een reep is, sporters alleen eiwitshakes dringen en 4 uur slaap per nacht gemiddeld is. Geen wonder dat niet iedereen lekker in zijn vel zit. Maar zonder grapjes, depressie is een groot gevaar onder jongeren en het is supergaaf om daadwerkelijk iets te mogen bijdragen in hun leven. Het zij met wat kennis over de gezondheid en sport, het zij bepaalde onderwerpen zoals depressie en zelfmoord bespreekbaar maken!

Nogmaals, ik kan wel heel veel schrijven, maar foto's zijn altijd beter, dus ik heb nogal wat foto's geupload :) Er zijn ook wat filmpjes bijgekomen, wegens gebrek aan de panoramafunctie op mijn camera. En já het waaide hard!
En voor de mensen die denken dat iers dansen niet meer 'in' is:

Wat kan ik zeggen; je beleeft zoveel maar ook zo weinig. Juist in de kleine gesprekken tijdens het hitchhiken in de auto proef je de cultuur. Zo spraken we met een man(beeld je even een oude norse man(zwáár accent) met baard in) die nog met 5 anderen op een eiland woonde en schapenhouder was. Niet alleen is het leuk om de ierse cultuur te ontdekken, ook de vele gesprekken en grapjes met andere internationalen dragen bij! Zo heb ik al wat compleet-nonsense woorden geleerd in het fins, koreaans, duits en chinees :) Hoewel ik eerlijk moet bekennen dat ik het chinese vergeten ben wat eigenlijk toch nooit echt verstaanbaar was.

Goed, nog wat leuke kleine gebeurtenissen in de dagelijkse gang van zaken en dan mag je doorklikken naar de foto's :P
Mijn Engelse docent(60+) heeft mij hartelijk bedankt voor de manier waarop ik zijn naam schreef, voor de gehele klas! In plaats van D. McEnery had ik er D. McEnergy van gemaakt. Ook heb ik ontdekt dat internationalen je heel serieus nemen, zelfs als je vragen belachelijk klinken: is it loud on the mountain? Dit wordt dan beantwoord met een vragende blik en; ehm yes, a litte bit I guess. Terwijl je eigenlijk cloudy bedoelde :)
Maar ach, ik word nog iedere ochtend blij wakker, zelfs zonder gordijn omdat ik die in mijn enthousiasme kapot gemaakt heb... (en ja, de onderdelen zijn nérgens te koop.) Hiernaast word ik hopelijk met de dag wijzer door de colleges en heb ik ontdekt dat Ierse literatuursgeschiedenis NIET mijn ding is. Dat soort dingen ontdek je dan als je in de verkeerde zaal zit en je vastzit tussen de vele studenten en dan maar besluit te blijven... Gelukkig weet ik, ik ben een gezegend en dankbaar mens!

Anyway, ik hoor graag hoe het bij jullie gaat! Foto's zijn welkom, filmpjes mag ook :)
And hopefully all of you have loads of craic and remember: President Barack Obama’s maternal great, great, great grandfather Fulmuth Kearney came from Moneygall, in Ireland! (1850)

1. Linda van Middendorp - van zwol:
    8 oktober 2014
    Ook een noodzakelijk " health"onderwerp; tienerzwangerschappen..
    Of mag je t daar nou net niet over hebben? Veel plezier, succes en sterkte daarzo :-)