first story Ireland

14 september 2014 - Cork, Ierland

Dia dhuit iedereen! (dhuit moet je uitspreken als qwef :))

Soms moet je gewoon even achterom kijken!  <Jep that's me, je hebt de goede blog te pakken!

Superleuk dat je even tijd neemt om te lezen hoe mijn leven hier Ierse vormen gaat aannemen. Maar voordat je begint in het verhaal; zet eerst even dit muziekje aan op de achtergrond om in de stemming te komen: http://www.youtube.com/watch?v=NRvvpgbT7D8. Zwaar aan te raden want deze vrolijke muziek wordt veelal in de pubs gespeeld! En zoals foto's meer zeggen dan woorden: ik heb heel wat foto's toegevoegd zodat jullie een beetje een indruk krijgen van het leven hier!
Velen verwachten misschien geen zonnige foto's maar alleen regen en een betreurd verzopen gezicht. Gelukkig valt dat te ontkrachten en heb ik geen druppel gezien de afgelopen 2 weken! De eerste week ben ik met Corinne door Dublin en de Wicklow mountains gecrosst; wat zeker een aanrader is! De omgeving, maar ook mijn reismaatje zal ik aanraden! (Thanks cor! :)) Vervolgens hebben we onze tocht voortgezet en samen Cork verkend met een uitstapje naar Kinsale. Helaas begon de studie in Nl al eerder dus bleef ik alleen achter. Niet voor lang moet ik zeggen, want je wordt omringt door internationialen die net als jij alle tijd hebben =D

Nu, vol genoegen op mijn kamer mét internet(dat ontbrak de eerste 2 weken) schrijf ik dan tóch een blog. Uit gemakzucht én omdat het leuk is om later terug te lezen. Het avontuur is zeker begonnen, en wat voor een! Wat heb ik het hier ontzettend naar mijn zin:)  Cork is een ontzettend leuke en heel levendige stad! Je leert zo snel mensen kennen en onderneemt van alles met elkaar! Van het oefenen van hurling(dé ierse sport waar duidelijk Iers bloed voor nodig is), Ierse films kijken, de pubs induiken, dagtochten, gezellig samen eten en lol maken, tot aan de toerist uithangen op de campus(overal foto's van maken) en chillen in het park! Op de 2 filmpjes zie je een ierse show waar we zijn geweest! Het Ierse dansen is vermoeiender dan je denkt, maar ontzettend leuk om uit te doen;)

Het fenomeen; links rijden(je rot schikken!) en op-elk-moment-de-straat-oversteken begint al te wennen. Eerst gedraag je je als nette burger, maar wanneer zelfs de politie door rood loopt en rijdt denk je; als zij het doen, kan ik het ook :) En ja, de Ieren drinken veel... Ik maak geen grapje als ik zeg dat mijn 3 Ierse huisgenoten in in zeer korte tijd al minimaal 3 flessen wodka verorberen. Zoals onze hoofddocent meerdere malen zegt: probeer de Ieren niet bij te houden jongens, dat gaat je niet lukken! Ik meen het; ga de strijd niet aan! Gelukkig knikken wij als internationale braaf en gedragen we ons beter dan menig Ierse eerstejaars die de feestweek van hun leven hebben (de verdere interpretatie laat ik aan de lezer over..).

Aldus, het prachtige Ierland laat zich van zijn beste kant zien en de mensen dragen er zeker aan bij. Behulpzaamheid, veel humor en lekker wegkletsen zijn Ieren maar al te goed in! Het accent is hier en daar lastig, maar valt reuze mee!
Het feit dat ze mijn Engels inschatten als Amerikaans zal waarschijnlijk wel door de media komen en het feit dat wij niet alles vertalen zoals de Fransen en Duitsers doen. Gelukkig komen we er als Nederlanders met ons Engels nog goed vanaf en worden we geprezen om de verstaanbaarheid!

Als het kon nam ik de levendigheid en alle societies mee naar Wageningen. Ze organiseren zóveel! Er zijn verscheidene groepen waar je je bij aan kunt sluiten; van skydiven, athletics, surgery, hope foundation, Japanese, Science fiction, tot aan archery(boogschieten) en de WARPS society. Waarvan de laatste groep zich kleed als een groep waarvan je je afvraagt hoe ze ooit leden werven. (En voor de mensen die nu denken; whut? War Gaming and Roleplaying Society!)
Maar gelukkig kunnen we altijd terecht bij de internationale vereniging waar we je medestanders vindt die ook alles (doch wel zeer cheap) willen doen!

Ongetwijfeld heb je de muziek alweer stop gezet omdat je er gek van wordt, maar ik zal mijn verhaal niet veel langer maken. Vraag gerust iets en ik probeer zo snel mogelijk te reageren! Ik hoor natuurlijk ook heel graag hoe het bij jullie is =D en dat meen ik!
Maar zoals het nu lijkt ga ik hier wel mijn plekje vinden en genieten van de leuke dingen. En natuurlijk leren van de minder leuke dingen. Gelukkig doet mijn laptop het nog (zelfs nadat er iemand koffie overheen heeft gegooid), dus een van mijn grote vrezen heb ik al overleefd. (Naast het vermoorden van zeer snelle dikke vette spinnen dan...) Oh en voor de goedkope nederlanders onder ons: je kunt gerust hierheen gaan want de prijzen vallen reuze mee! De lidl is een mooie uitkomst als student en de zelfgebakken scones zijn delicious :P. Helaas zijn fietsen wel echt te duur, dus de benenwagen zal elke dag veelal worden ingezet. Stiekem hoop ik dat Nederland een beetje hetzelfde blijft en ik niet teveel mis, maar anders wil ik het graag weten!

Wanneer nodig/indien op aanvraag, zal ik weer een stukje schrijven, maar volgens mij is dit wel weer lang genoeg! ps: Kijk ook eens bij de video's!
Geniet van de foto's en tot mails/skype/spreeks/watsup!

Slón (goodbye!)

1. Reislogger:
    14 september 2014
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Nienke:
    16 september 2014
    Hee wat super vet dat je nu in Ierland bent! Heel erg veel plezier! :)
  3. Andrea:
    17 september 2014
    Hee! Leuk om te lezen Willemien! Ben wel benieuwd naar je volgende verhaal :))